Thursday, June 16, 2011

Kenapa Cincin Kahwin Dipakai Pada Jari Manis?

Assalamualaikum.

Bertemu lagi kita kat blog yg tak seberapa ni..hehehe. Hari ni, aku nak kongsi satu info menarik dengan korang semua pasal kenapa cincin kahwin kita pakai pada jari manis. Kebiasaannya, bila kita pegi majlis kahwin saudara mara kita, kawan2 kita or else, kita akan lihat pengantin akan sarung cincin kahwin mereka pada jari manis. So kenapa jari manis dan bukannya jari2 lain? Kenapa bukan kat jari hantu ke, telunjuk ke. Haa nampak dah muka korang pelik benar dah tu..huhuhu..

So, video di bawah ni kita boleh kata macam kepercayaan orang Cina tentang pemakaian cincin kahwin pada jari manis, dan penerangannya agak meyakinkan jugak la. So, jom tengok video kat bawah ni...






P/S:- Pick the right finger for your wedding ring...ecehhh :P



5 comments:

. . . h u s n a . . . said...

wajib ke pki cincintu... ???

NazzReyn said...

x silap aku, pakai cincin biase diharuskan tp cincin kahwin x wajib, not sure harus, makruh or haram, sbb x smestinya perlu dipakai anytime, it is just budaya org bukan islam...

mizzbutterfly said...

cakap pasal cincin dah skrg...weeee....ko nk sarung kan cincin dekat sesiapa ke..ehhehhe

NazzReyn said...

ahahaha..amboi ko ni tanye mcm nak korek2 je..huhu :P

Radzif Omar said...

yey~!! unkerl..bila ni?? taun dpn ke kendurinye..ngeh3